Sitähän ne tekevät muutenkin eli käsikirjoittavat luontevasti sellaista sisältävää, mikä tuli yllättäen, nopeasti tai pikaisena pyyntönä tv-sarjaan, oikeaan elämään, oikeasta elämästä ammentaen, tv-sarjasta ammentaen.

Jospa Thea Queen näytti sen vuoksi Oliver Queenille kahdella sormella "näin vähän" ollessaan vuoren reunalla istuskelemassa (Arrow S8E3, 30.10.2019), että joku oli pyytänyt aiheuttamaan tiettyä katsojaa varten synkronisaation hänen elämässään merkittävänä olevaan sillä hetkellä, kun kyseinen jakso ajatetaan ulos? Ehkäpä jotain sellaista katsojaa varten, jolla on oma PDF-julkaisunsa, jonka nimessä on jotain "vuorimaisuutta" ja jonka toinen julkaisuun liittyvä tuotos liittyy elämänvaiheiden kautta aiempaan työpaikkaan, jonka erään osakkaan myöhemmin perustama yritys on nimeltään "Small"?

Kuva 1. Arrow, S8E3

Mitä jos sikapäätä pitänyt, teljetty, venyvään, katosta kiinni olevaan nuoraan kytketty ja syylliseksi vangitsijan toimesta määritetty, ei ollutkaan The Blacklistin jakson (S7E7, 15.11.2019) avauksessa säälittävänä esitelty ja lopussa samassa huoneessa vangitsijansa surmaama nopalla heitetyn jakson idean vuoksi, vaan oli tiedossa, että jakson tullessa ulosajetuksi, olisi samaan aikaan meneillään jokin kampanja tai massiivinen poliisioperaatio, jossa "sikamaisesti" esim. lapsia kohtaan käyttäytyviä jallitetaan paljastamaan anonyymiksi luulemansa nettihenkilöllisyytensä? Joitakin tuotantoon osallistuvia olisi voitu saada luulemaan, että jokin tietty henkilö olisi juuri tällainen "sikamainen" ihminen, minkä vuoksi tv-sarjan jaksoon olisi ympätty pyynnöstä mukaan sellaista havaittavaa, jonka jokin kohderyhmä assosioisi johonkin tiettyyn henkilöön liittyväksi, vaikkei mitään perusteita olisikaan.

Kuva 2. The Blacklist, S7E7

Kun roolihahmolla on kana kaverina siinä määrin, että siitä riittää kuvattavaa monen jakson edestä (Lost in Space, kausi 2, 26.5.2020), sekä samainen Debbie-kana on ollut mukana jo edellisellä kaudella, on tuotannossa olevilla ollut enemmän päätettävää kuin yksittäisen tavaran vaihtaminen joltain tasolta jossain yksittäisessä kohtauksessa. Mahdollisuuksien ulottuvuuteen voisi sisältyä se, että on tunnistettu sarjassa esiintyvän sattumalta niin paljon sellaisia nimiä ja nimikkeitä, jotka liittyvät johonkin tiettyyn oletettuun tulevaan katsojaan, että siihen sopisi mukaan yksi keinotekoisemmin lisätty, joka sekä täsmäisi tv-sarjan tyyliin, että kytkeytyisi tietyn katsojan mielessä johonkin hänelle merkittävään, jossa ei olisi kanamaisuuden kanssa mitään muuta tekemistä kuin yksi tavu jossain sanassa.

Kuva 3. Lost in Space, S2E1

Tv-sarjoja kirjoitetaan kaukaa ennalta ja niin pitkään, että siinä ehditään hyvin miettiä ja tarkastella minkälaiseksi jokin tietty tosielämän henkilö on kehittymässä ja mitä hänen elämälleen kuuluu jonain tiettynä viikkona. Varsinkin, jos hänen elämänsä on muutenkin suuressa määrin muiden ihmisten rajoittamaa ja ohjailemaa. Tv-sarjojen tuottajilla ei välttämättä ole ehdottomia vaatimuksia sille, etteikö jotain tietynlaista tapahtumakokonaisuutta voisi levittää muutaman eri jakson mittaiseksi ja etteikö sisältyvien tapahtumien joukkoon voisi sijoittaa jotain kohdeyksilön elämän kanssa synkkaavaa? Ehkä juuri tämän vuoksi Gary Greenin roolihahmo on pyrkimässä saamaan ihmisiä (Legends of Tomorrow S5E14, 26.5.2020) ymmärtämään hiukan kömpelöllä "the world is wrong"-ilmaisulla, että maailmassa on jotain vikaa, vaikkei aivan itsekään ymmärrä, mikä siinä on vialla.

Kuva 4. Legends of Tomorrow, S5E14

Voisiko kyse olla jonkinlaisesta allegorian tavoittelusta, missä samaan kylmään konttiin (The Blacklist S7E14, 11.4.2020) päädytetään eri syistä kaksi toisensa entuudestaan muistavaa tai muistamaan tulevaa henkilöä? Tosielämän kohdeyksilön elämässä vastaavuus muodostuisi hänen syväjäädytyshuoli-aiheisesta kirjoittelustaan ja siitä seuraavasta psykiatriselle osastolle joutumisesta ja siellä keinotekoisesti kohdatuksi joutuneista kahdesta ihmisestä.

Kuva 5. The Blacklist, S7E14

Mitäpä jos Mr Robotin konsolissa toisinaan nähty käyttäjätunnus "samsepi" olisikin viittaus tiettyyn henkilöön, jonka nuoruuden kutsumanimi on Sepi ja hänen lähisukulaisensa olisi Sam? Mitäpä jos tämän hakkerihenkisen tv-sarjan tuotannossa oltaisiin oltu jo vuosia eräitä samaisen Sepin tietoturvaongelmista tietoisina olevia ja heillä olisi näiden muiden kanssa yhtälaiset mahdollisuudet seuloa hänen elämäänsä tiedostojen pengomisten, asuintaloon asennettujen sensoreiden ym. keinojen avulla? Mitäpä, jos Sepi olisi ollut suuren osan elämäänsä ns. tuuliajolla, vaikka pyrkiikin päätymään koosteisempaan itseen kaikista ulkopuolisten elämäänsä vaikuttaneista teoista ja saaduista psykiatrisista diagnooseista huolimatta? Mitäpä jos idea metsään eksymisestä (S4E4, 27.10.2020) olisi juontunut pitkäaikaisesta Sepin elämän seuraamisesta ja missä eksyminen saisi alkunsa yhdestä ainoasta koko homman sekoittavasta tapahtumasta eli tässä tv-sarjan jaksossa auton tulemisesta varastetuksi, mikä sattumoisin tapahtui aikoinaan myös Sepillä ja mikä myös sai hänen pois tolaltaan ja elämän sekaisin pitkähköksi aikaa.

Kuva 6. Mr Robot, S4E4

Saturday Night Live ei ole kai koskaan kaihtanut pikkutuhmaa pidemmälle menevää pervoilua, joten jos jostain päin maailmaa löytyy ihminen, jolla on heidän linjaansa sopiva maine, niin mikseivätpä he käyttäisi tällaista hyväkseen soveltaessaan tuotannossaan sekä--että -periaatetta eli tuotannon sisältö on sekä heidän normaalityyliinsä sopivaa, mutta sisältää aineksia tai osa-kokonaisuuksia, jotka ovat tämän tietyn henkilön elämästä juontuvia. Tätä voi verrata vaikka siihen, kuinka lapsilla annetaan ala-asteen oppitunnilla tehtäväksi kirjoittaa tarina, jossa täytyy esiintyä jotkin neljä annettua sanaa kuten pyörä, matka, luola ja taika. Lapsethan ottavat tällaisen mielenkiintoisena haasteena ja tuottavat kaikki varsin erilaiset tarinat. Ei viikottaisiin tuotantosykleihin tottuneilla viihdealan ammattilaisilla pitäisi ainakaan vaikeampaa olla kehittää ulkoa annettujen ideoiden pohjalta jotain viihdyttävää? "Space Mistakes" (875. jakso, 26.10.2019) voisi täten olla juontuvaista siitä, että virheellisyyden ideaa on kohdeyksilön elämässä ollut erikoisempina muotoina sellaisia kuten entisajan paikallisena catch-phrasena "ähläm sähläm" eli ulkomaalaiset maahanmuuttajat, missä sana sählä sisältää paljon konnotaatioita tumpeloimiseen ja koheltamiseen, sekä lukio-opettajan omituinen "mikäs ruttuinen paperi sinulla siinä" (paperin yksi kulma hiukan taittunut), missä paperin ruttuisuudesta mainitseminen assosioituu jonkin paperille viedyn yritelmän pois heittämiseen, sekä erään viraston Sahla-nimiseen virkailijaan, joka on muuten kuin sählä, mutta ä-pisteet vain puuttuvat, sekä waterfall-periaatteella tehtävään suunnittelutyöhön, missä aiemmin toteutettua ei ole enää helppo korjata ym. Oletuksena olisi, että nämä eri sähläävyydet muodot ym. sisältöideaa antavat olisivat ajan kanssa päätyneet sellaisten ihmisten tietoon, jolla sattuisi olemaan myös jonkinmoiset yhteydet SNL:n tuotantoon, joka sitten ajoittaisi tietyn sisältöisen jakson siihen viikkoon, kun sähläävyys näyttelisi jotain erityistä roolia kohdeyksilön elämässä.

Kuva 7. Saturday Night Live, S45E04

Margot Kidder, joka näytteli toimittaja Lois Lanea vuoden 1978 Supermanissa ja sen jatko-osassa, koki vakavan hermoromahduksen ja eleli sen jälkeen useita päiviä kaduilla kunnes kirjautui psykiatriseen hoitolaitokseen, tiedostettuaan, että hänen kolme vuotta kirjoittamansa elämänkerran luonnos oli tietokoneviruksen aiheuttamana tuhoutunut palauttamattomaksi. Sellaisessa menetyksessä koettua tunnetta saattaa voida verrata tv-sarjan The 100 jaksossa (S7E2, 28.5.2020) koettuun menetykseen, missä monenkertaisen mökkihöperöltä vaikuttanut mies ei kuuntele pyyntöjä olla tuhoamatta tablet-laitetta, joka sisältää äärimmäisen arvokasta tietoa, vaan paiskaa sen lattiaan. Tällaiset pitkään työstetyt tai jalostetut menetykset, sekä muut vielä hetki sitten saatavilla olleet, mutta hetkeä myöhemmin lopullisesti tuhoutumiset, olisivat erittäin vakavasti mielenterveyttä järkyttäviä monelle menetyksen merkittävyyden tajuavalle, mutta tv-sarjan tilanteen lavastus, roolihahmojen olemukset, puheissa esiintyneet sanat ym. saattaisivat olla optimoitu saamaan jokin tietty yksittäinen katsoja sen tunteen valtaan, että vastaava menetys oli ollut hyvin lähellä hänellä itsellään hänen kokiessaan, että hänen elektronisten laitteidensa tietoturva oli vajaata, mistä todisteena monet tiedostot, jotka sisälsivät pelkkä yhtä kirjainmerkkiä, vaikka tiedostojen koot olivat täysin samoja. Tämä taas saisi hänet ajautumaan ajatukseen, että hän saattaisi itse näyttää mierontien kulkijalta, jos hän ei saisi uhkaavia ongelmia järjestykseen ja pois vaikuttamasta. Tämän menetyksen hän olisi tullut saatetuksi huomaamaan juuri sellaisena päivänä, kun tuo kyseisen tv-sarjan jakso ajettaisiin ulos.

Kuva 8. The 100, S7E2

Supergirlissä (S5E12, 17.2.2020) käytettiin paljon sanaa "bounce" ja siinä oli heti jakson alussa baaripöydän antimina matalan napostelukorin osittain peittävä, toistuvakuvioinen paperiliina (samaa geometrista muotoa valkoisena ja punaisena). Samassa tilanneyhteydessä laulettiin karaokena Toton "Africa" ja myöhemmässä vaiheessa annettiin lahjaksi 500-osainen palapeli. Kaikki nämä saavat tietyn katsojan mieleen ajatuksen tietyn ajalle menetetystä tietokonemerkistä. Mainitunlukuisella mallilla, jossa oli 512 Kt keskusmuistia, tehtiin 80-luvulla paljon kohahduksia aikaan saanut renderöity jönglöörianimaatio, jossa voi nähdä verrannollisuuden laitteiston moniajokyvykkyyteen. Vuoden 1984 CES-messuilla kävijät eivät voineet pitää mahdollisena, että sen ruudulla nähtävissä ollut ja yhtäaikaa muiden sovellusten kanssa näkynyt toistuvakuvioinen (punaista ja valkoista), pomppiva pallo oli tosiaan kyseisellä laitteella reaaliajassa tuotettu. Tämä ikoninen pallo päätyi myöhempinä vuosina, omistajavaihdoksien jälkeen, käyttöjärjestelmän uuden version logoon. Eräs kohdehenkilön kanssa samaisesta laitesarjasta tietokoneen itselleen ostanut ja sitä paljon käyttänyt tuttava tapasi soittaa autossaan Toto-artistin sitä levyä, jossa oli kappale "Africa". Kaikki nämä pikku vihjeet tarjoavat hyvän mahdollisuuden ounastella, että taas on jotain käsikirjoittajaa lähestytty tietyissä merkeissä.

Kuva 9. Supergirl, S5E12