Suoritteen pitkäkestoisuus. Katsojan mieli ehtii lämppäilemään jonkin esineen sormilla näpräilyn ideaa pidempään, kun tekoa esitetään sen verran pitkään, että ehtii paremmin kuvittelemaan, kuinka tätä jotain esinettä kuljetetaan hänen sormiensa pinnalla. Vertaa: "Jos epäilijälle heitetään kolikko, hän kuluttaa jo siinä parissa sekunnissa joka kuluu kolikon puntarointiin, rapsutteluun, kilistelyyn, maistamiseen ja jo siihen, että hän näkee kolikon välähtämisen auringossa, enemmän informaatiobittejä kuin supertietokone Cray pystyy järjestelemään vuodessa." (Daniel C. Dennettin suomennetusta kirjasta Tietoisuuden selitys)

Kuva 1. Deception

Kaikille tutut attribuutit. Viritteisyyttä pappishenkilön ideaan saadaan ujutettua katsojan mieleen tuomalla katsojan havainnoitavaksi sellainen roolihahmo, joka vie lähikuva-rajauksen avulla assosiaatioita lähelle pappishenkilön ideaa mm. värien käytön kautta, mutta ei aivan "perille asti", minkä jälkeen tuodaan nähtäväksi hieman laajemmassa kuvassa sama roolihahmo lisättynä henkilöllä, jonka kaulassa riippuu risti. Se, mitä tämän jälkeen tapahtuu tälle ensin mainitulle henkilölle, saa katsojan mielen häilymään pappishenkilölle tapahtumisen kuvittelemisen ja sen miettimisen välillä, mikä tämän henkilön funktio olikaan.

Kuva 2. Brave

Tapahtuvuuden häivyttäminen. Katsojan ollessa tottunut siihen, että TV-sarjoissa ei voida käyttää saman verran aikaa johonkin toimintaan kuin reaalitodellisuudessa voitaisiin käyttää, saa hivenen pitkältä tuntuva saman tekeminen tuntumaan siltä kuin tilanteiden kulun tajua häivytettäisiin hetkellisesti pois ja keskityttäisiin toviksi seuraamaan sitä, kun tätä jotain toimintaa suoritetaan. Tässä tapauksessa kyse on jonkin etsimisestä, missä tilannetajua häivytetään poistamalla kuvasta muistivihjeitä käyttämällä laajaa kokokuvaa ja yleiskuvaa tiukempaa kuvan rajausta. Tilanteen pitkittymistä saadaan lisättyä vaihtelemalla kuvakulmia ja laittamalla roolihahmot keskustelemaan etsimisestä, jolloin katsoja ei ehdi aivan kyllästyäkään.

Kuva 3. Condor

Yhdistävä tekijyys. Ihmiset ovat tottuneet assosioimaan tiettyihin sanoihin tiettyjä varsin samankaltaisia muita sanoja, jolloin eri TV-sarjoissa voi olla yhdistävinä tekijöinä joitakin näistä samoihin sanaperheisiin liittyvistä sanoista jollakin tapaa ilmentyvänä, mutta ei mitenkään välttämättä kaikkia niitä. TV-sarjojen katsomisjärjestykselläkin on merkityksensä, sillä kolmen eri TV-sarjan ollessa jo virittänyt katsojan mielestä esiin monia tietyn sanaperheen sanoja, riittää pelkkä vähän siihen suuntaan tehty selkeä viittauskin ryöpsäyttämään mieleen muistikuvia näistä muista TV-sarjoista.

Kuva 4. The Blacklist, iZombie, Gotham

Aidonoloinen väkivalta ja kuoleminen. Väkivaltaisten tekojen esittelyyn TV-sarjoissa käytetään runsaasti tuotantoa valmistelevaa aikaa, sillä erityisesti juuri sellaisten todentuntuiseen näyttämiseen halutaan pyrkiä.

Kuva 5. Mr. Mercedes

Fyysisen kohtauttamisen variointi. Katsoja turtuu ajan mittaan monenlaiseen, joten TV-sarjojen on kehitettävä jatkuvasti uusia keinoja saada katsoja tuntemaan mielessään, kuinka TV-sarjan roolihahmo on fyysinen olento, joka reagoi ja toimii jossain avaruudellisessa tilassa. Tässä nepataan palava savuke kohti Ash Williamsia, jonka paitaan savuke mätkähtää, hiukan palavaa ainesta savukkeesta irroittaen.

Kuva 6. Ash vs Evil Dead

Sallivuus fiktion ajatusaikaa käyttävyydelle. Tiettyjen TV-sarjojen katsojat pitävät siinä määrin paljon niiden luomasta tunnelmasta ym., että he sallivat mielellään sen, että niiden järjestäytymistä heidän mielessään enemmän ajatusaikaa vieväksi muunakin kuin niiden katsomisaikana, avustetaan. Tässä postikortin muoto, olemus, pitelytapa ja kuvarajaus ovat niin samankaltaisia, että väärän kohderyhmän ja eri TV-sarjojen kohdalla tällainen voisi tuntua väkinäiseltä tuputtamiselta, joka heikentäisi halua katsoa näitä näitä joitakin muita TV-sarjoja, mutta sekä Blindspotista ja Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.:stä pitävät, kelpuuttavat ne ihan mielellään. Ehkä.

Kuva 7. Blindspot, Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.

Antautuminen vaikuttamiselle. Katsojan hamuavuus kaikenlaista tietoverkkoja hyödyntävää ihmisten monitorointia ja analysointia kohtaan, saa katsojan asennoitumaan siten, että hän haluaa ymmärtää miten jokin monitorointi tai analysointi on selitetty, mikä tekee mieleenjäävyydestä helppoa.

Kuva 8. You Are Wanted

Värien kombinaation pitkäkestoinen muistaminen. Jo lavastuksen mahdollisen uudelleen luomisen tarpeiden vuoksi kaikenlaiset TV-sarjoissa katsojalle asti näkyvät yksityiskohdat kirjattaneen hyvinkin tarkasti johonkin tietokantaan, jota voidaan hyödyntää sitenkin, että varmistutaan tietyntapaisten yksityiskohtien käyttämättömyydestä vaikkapa parin vuoden ajalta ja usean sellaisen TV-sarjan osalta, joita tietynlaisesti luokiteltu katsoja olisi tullut seuranneeksi ahnaasti tai suurella kiinnostuksella. Tällöin vaikkapa tietyn sävyisten kombinoiminen samaan hetkeen ja sommitteluun mukaan, juolauttavat helposti esiin muistikuvan siitä toisesta TV-sarjasta, missä oli jotain vastaavaa silloin joskus pitkän aikaa sitten.

Kuva 9. Titans, Colony

Syvemmälle ideaan pääsevyys. Jos irtileikkaamisen ideaa varioidaan eri TV-sarjoissa joillakin toisistaan eroavilla tavoilla, saadaanko tällöin lämppäiltyä katsojan mielessä irtileikkaamisen ideaa paremmin kuin jos sitä olisi tehty vain yhdessä TV-sarjassa?

Kuva 10. Blacklist, Riverdale, Krypton