Tunnetilaan rajautuminen. Sopivan tiukalla kuvarajauksella vangittuisuudesta ja vapautumaan pääsevyydestä saadaan sellaisia toistensa vastakohtia, missä näihin eri tilanteisiin liittyvä tunteellisuus ahdistuneisuuden tai leppoistuneisuuden muodossa tulevat lähemmin katsojan koettavaksi.

Kuva 1. SEAL team, Arrow

Kombinoidut vihjeet. Katsojan voi olla hyvin vaikea olla keksimättä yhteyttä TV-sarja Kryptonin Brainiac-hahmoon pöllähtäneen roolihahmon kulkiessa The Blacklistissa pään muotoa muistuttavan logon ohitse, jonka sisältämillä yhteysviivoilla symboloidaan aivotoiminnan mallinnettavuutta. Tätähän ei olisi tapahtunut, jos pöllähtäneen roolihahmon tilalla olisi ollut toisennäköinen henkilö tai logo olisi ollut erilainen.

Kuva 2. Krypton, The Blacklist

Käytettävyyden esittely. Käyttötarkoituksen muistaminen ajattelemalla ja käytettävyyden esittely käyttämistä katselemalla aiheuttavat erilaisen aktiviteetin havainnoijan hermoverkoissa. Käyttämistä katseleminen lämppäilee niin monia oheisia mielteitä ym., että sellainen virittää huomioimaan vastaavanlaisuuksia aivan eri tavoin kuin pelkkä käyttötarkoituksen muistaminen ajattelemalla.

Kuva 3. Condor, Strange Angel

Koskettelun kautta hahmottuminen. Useiden roolihahmojen ottaessa tietyntuntuisen ja -kokoisen pesismailan hetkeksi käsiinsä ja sitä siinä kosketellen ja käyttäen, saadaan katsojan mielessä virittymään varsin ehdan tuntuinen mielikuva pesismailasta.

Kuva 4. S.W.A.T.

Monesti nähdyn erikoisemmaksi tekeminen. Yksinkertaiset ruumiilliset ponnistukset kuten jostain läpi tai yli ponkaisut ovat ehkä liiankin helpoksi käynyttä muistettavaa, minkä vuoksi niihin halutaan mukaan jotain erityistä. Näissä on käytetty mm. valkoisena esittäytyvää taivasta vasten kuvaamista, hassua viivähtämistä ylitettävän kohteen päällä ja valojen vauhdikkuutta korostavuutta.

Kuva 5. Lethal Weapon, iZombie, The Expanse, The Originals

Liiallisesti erottuvaan kytkeminen. Jotain ideaa kuten tässä takkisuutta voidaan lämppäillä pitkin yksittäisen TV-sarjan jaksoa lievästi poseeraavien ja roolihahmojen kuvaan asemoituvuuden kautta, kunnes sitten jossain vaiheessa tällaista lievää poseeraamista ja kuvaan asemoituvuutta saatetaan katsojan nähtäväksi jotain pitkin ruudulla pysyttäytyvää, jonka on tarkoitus toimia myöhempänä mieleenjuolauttajana.

Kuva 6. Supernatural

Katsojan tilannetaju. Toisinaan yksittäinen videokuvan ruutukin voisi olla paljon selittävä, sillä katsojan esitiedot maailmassa elämisestä takaisivat sen, ettei roolihahmojen tarvitsisi puheen tai tekojen avulla selittää, mistä on kyse. Autottoman ja pitkään jatkuvan autotien laidassa ei todennäköisesti käveltäisi ryhmässä, auktoriteettisimman hahmon kulkiessa kärjessä ellei kyse olisi ainoasta mahdollisuudesta päästä jonnekin, minne on välttämätöntä päästä.

Kuva 7. Colony

Natsien teot. TV-sarjojen natsit tavataan usein esittää pahoina ym. ja heistä voidaan tehdä pilkkaa, mutta koska natsien kyvykkyydestä, tehokkuudesta ym. on tehty niin paljon dokumentaarisen tarkkaa luonnehdintaa ja monet TV-sarjat ovat esittäneet monenlaisia pätevältä kuulostavia perusteita maailmanherruuden tai väestökarsimisen syiksi, vitsiksi vedetty, natseja sisältävä hömppä ei toimi kansallissosialismissa kelpoisia osia näkevien näkemyksien hötkäyttäjänä, mutta saa muut katsojat muistamaan TV-sarjan natsikohtaukset paremmin kuin historiallisesti vähemmän väkevät kohtaukset.

Kuva 8. 12 Monkeys

Vihjeiden palastelu. Mieleenjuolauttelun voi toteuttaa sitenkin, että palastellaan jonkin populaarikulttuurista tutun elokuvan kohtauksen erityiset piirteet esitettäväksi sellaisissa eri TV-sarjoissa, jotka ajetaan ulos ajallisesti toisiaan suhteellisen lähellä. Tässä voidaan nähdä viittaus/virittämisyritys kohti Minority Reportia, missä Tom Cruisen roolihahmo naamioituu toisen näköiseksi pilaamalla kasvonsa väliaikaisesti, kemiallisesti ja missä hänen sisäänpääsyn tunnisteena käyttämänsä irtosilmät pääsevät vahingossa vierimään etäämmäs pitkin lattiaa.

Kuva 9. Supernatural(?), The Blacklist

Uusi sovitus samasta ideasta. Tavoitteena ollessa päästä iiristunnistuksesta läpi, on roolihahmon valmiuksien rajoissa purra kaulaan kuolettavasti, vapauttaa itsensä ja kaivaa vartijalta silmä irti lusikalla. Käytettävyydeltään todennetut silmät heitetään lopulta lattialle, missä ne vierivät vähän matkaa.

Kuva 10. The 100

Muun viihteen aikaisuus. Mieleen juolahtelut eivät rajaudu ajatussiirtymiin TV-sarjojen välillä, vaan sitä voi tapahtua myös TV-sarjojen ja tietokonepelien tai TV-sarjojen ja elokuvien välillä, mutta se ei välttämättä ole ollut tavoitteellista, vaikka sitäkin paljon arvioidaan, millä ajoituksella minkäkinlainen katsoja muuta viihdettä käyttää ja missä vaiheessa hän on meneillään sen käyttämisessä.

Kuva 11. tietokonepeli: Homefront: The Revolution. elokuva: tv-sarja: The originals. Fahrenheit 451 (vuoden 2018-versio).