Koska häirintään nettiyhteisöllisesti ja paljolti muutoinkin osallistuvat eivät ole jatkuvasti toistensa kesken päättämässä, mitä tehdään jonkun ihmisen häirinnän tai muussa mielessä elämään puuttumisen suhteen, heidän käsityksensä ja muistumansa siitä, mitkä asiat liittyvät tuohon johonkin kohdeyksilöön merkitystyvät erityisesti tuossa juuri mainitun sanan "liittyy" kautta. Kohdeyksilölle asioilla voi olla hyvinkin syvällistä merkitystä, mutta häirinnän ja muun vaikuttamisen suunnittelun tasolla joudutaan usein tyytymään "tämä liittyy silleen jotakuinkin sopivasti"-tarkkuuteen. Täten, kun kohdeyksilö on se, joka kommentoi, mitä muut ovat menneet käyttämään yrittämisessään vaikuttaa tms., se ei välttämättä tarkoita sitä, että hän on se, joka ajattelee asioista yksinkertaisesti tai että häneen "toimii" yksinkertaisempikin häirintä, vaan häirinnän ym. ideoijat ovat vain olleet laiskoja.
Aiempiin vaikuttamisväsäyksiin ja myös jonkinlaisiin propaganda- tai mixtape-tyyppisiin pläjäyksiin tutustuttuaan häirintää ja muuta vaikuttamista harrastavat saattavat kokea luontevaksi ideoida muiden osallistuneiden tekemisten pohjalta jotain uutta ja vanhaa yhdistävää. Sellainen ei välttämättä ole edes kovinkaan vaativaa kognitiivisesti, joten sitä voi tehdä esim. työn ohessa. Sittenhän on tietysti niinkin, että jos häirintää harrastavat eivät jaksa olla jatkuvasti kovin fiksuja, he voivat toisinaan olla kovin haluttomia luopumaan joistain ideoiden aluista, yksilöinä ja kollektiivisesti, mikä voi ilmetä siinäkin, että kun yrittää käydä selittämään heidän tekemisiään muille ihmisille, joutuu itsekin toteamaan, että "eihän näissä heidän tekemissään ole mitään järkeä" (yleensä ottaen tai sillä kertaa). Toisinaan häirinnällä vaikuttamaan pyrkivyyden rationaalisuus on selitettävissä hienoisemmilla perusteilla, joista on kerrottu esim. kirjoituksissa kuten Skeemat, orientoituneisuus, diskurssit ym. ja Haittakeinoteoriaa synkempisävyisistä keinoista, mutta usein kyse tuntuu olevan lähinnä jonkinlaisesta riitistä, minkä suorittaminen tarjoaa häirintään osallistuneella pääsyoikeuden häiritsemään ym. muuhun pyrkivien verkostoihin.
--
Törkyisyyden ja likaisuuden käytettävyyden tunnistamista häirintäkäyttöä varten on tapahtunut yhtä monesti liiaksi kuin sitä on tapahtunutkin. Kahdessa eri tietokonepelissä on kahden peräkkäisen elokuisen päivänä aikana (25. ja 26.) ollut pelattavana main missionit, joissa joutuu uimaan likaveden kautta. Näistä Cyberpunk 2077:n laajennusosassa Phantom Libertyssä ollut tavoitteena päästä paikkaan nimeltä Black Sapphire, joka on "the most heavily guarded place in Dogtown", missä suunnitelmaan sisältyy uiminen tulviutuneen tunnelin kautta tuon pilvenpiirtäjä-hotellin sisäpuolelle ja missä sitten vaatteiden vaihdon jälkeen hakeudutaan juhla-alueelle muiden vieraiden joukkoon:
"V, you're gonna enter through a flooded tunnel system. Got a top-o'-the-line divin' suit. Oughta fit you snug as a glove.
"Water's maybe a little super toxic..? So, yeah, be careful."
"Toxic how?"
"From suspect waste, some sewage leak, too.. Don't worry suit's piss-'n'-shit-proof."
Pelissä The Callisto Protocol hologramminen hahmo (Elias) alustaa pelihahmon tulevaa likaveteen päätymistä mainitsemalla: "Finally got transferred to Waste Processing. This place is a shithole. Rumor has it, though, there's a way out from here." Hetken kuluttua tästä onkin sitten ryömimistä, putken seurantaa, pudottautuminen likaveteen, kahlaaminen likavedessä, lisää ryömintää, ryömintää likavedessä, hetki kävelyä, ryömintää kovilla alustoilla, ryömintää matalassa likavedessä, kävelyä ja vielä vähän myöhemmin alaspäin viettävää vesiputkessa laskettelua veden kuljettamana.
Peliarvostelijat ovat kuitenkin tykänneet The Callisto Protocollasta paljonkin:
--
Talvella 2023 tietokonepeliä Ghostwire Tokyo pelatessa, joku käy läheisellä kadulla kaatamassa nurin liikennemerkin, joka sitten lojuukin maassa kuukausia. Tuossa pelissä jotkin liikennemerkeistäkin ovat kristallisoitunutta eetteriä (korruptoituneita objekteja), joita hajottamalla saadaan lisää ammuksia käsieleillä luotaviin aseisiin.
Kun sitten hiukan tuon pelin pelatuksi saamisen jälkeen katselee bingettäen Tokyo Vicea, tulee sen kaatuneen liikennemerkin kohdalla oleilleeksi joku "vanha japsi" tilanteessa, jossa on yömyöhään käymässä lenkkeilemässä ja kulkee niiltä kohdin ohitse. Siinä se vaan oleili, muttei enää takaisin tullessa. Ei sen enempää mainittavaa tai mihinkään muuhun liitettävissä olevuuden tuntua.
Spatiaalisesti samoilla paikkein oli hiukan aiemmin ollut erikoisuutena myöhäisöiseen aikaan koiran ulkoiluttamista saman asuintalon ulkomaalaisuusvastaisuus-"teemoihin" usein assosioitumaan pyrkivältä (asetetulta?) henkilöltä, missä hänen koiransa "räjähtää" haukkumaan ohi mennessä. Tokio-kaupungin ja "puhdistamisen" ideoihin mukaan ympättynä hän tulee juolauttaneeksi mieleen Netflixin tv-sarjan Alice in the Borderland, sillä onhan Lappeenrantakin siis borderland eli rajakaupunki ja siinä tv-sarjassa on myös tapahtunut kaikkien muiden ihmisten kaupungista katoaminen paitsi eräiden muutamien. Pikantisti sen tuottajana Robot Communications Inc., minkä merkittävyys avautukoon, jos avautuu.
Hetken kun miettii, onko tullut nähneeksi muitakin sellaisia elokuvia ja tv-sarjoja, missä ihmiset eivät esim. kuole suuressa määrin vaikkapa jonkin viruksen vuoksi, vaan he vain mystisesti katoavat, olisi tällaisiin kriteereihin sopivana ainakin elokuva Vanishing on the 7th Street. Tosin, sen tapahtumapaikkana on Detroit, Michigan. Siinäkin ihmetellään kaupunkialueella ja ihmisten vaatteita maassa siellä täällä lojuen, mihin kaikki muut ovat kadonneet. Ei välttämättä näihin muihin niin hyvin jatkoksi sopivaa, tällä erää.
--
Katsellut syksyllä 2024 uudemman kerran hissisketsin Kerros 11 sen jälkeen, kun ottanut kokeiluun useita erilaisia AI-chattisovelluksia, mikä aiheuttanut lähipäiville useita tilanteita, joissa ihmiset kuljettavat joko lapsia tai joitain muita reppuselässä. Pikanttia, että myös Elon Musk alkoi kuljettamaan lasta mukanaan reppuselässä (copycat?).
--
26.6. Ollut huomioitavissa epätavallisen nopeasti reppu selässään S-marketissa kiirehtynyttä suomalaisen oloista nuorimiestä, jonka kulkua tuli havainnoineeksi kaupan ulko-ovilta kananjauhelihahyllyille asti, missä kuitenkin joutui toteamaan, että kananjauhelihat ovat sieltä loppu. Tämän vuoksi joutunut menemään viereiseen kauppaan, jossa olikin saatavilla joitakin Vikkelät-nimisiä kananjauhelihoja. Ennen edellisen kaupan kassoille menemistä joku vanha ukko moikkaa nuorille kassatytöille oudolla kädenliikkeellä ja erottuvaäänisesti. Katseltu juuri ennen kaupoille menemistä elokuva Long Shot, missä ollut "outoa hand wavea" (pääosassa Charlize Theron, joka näytellyt myös elokuvassa Atomic Blonde). Ennen kaupoille menemistä ja ennen elokuvan katsomista, tullut käyneeksi lenkkeilemässä, mikä olikin sujunut erittäin tehokkaasti, kuten tavallista, mutta sellainenhan ei ole koskaan ollut häiriköiden aikomuksia ongelmoittava, sillä heille on monesti tärkeintä se, että jokin kohdeyksilön mielessä koettu hassu vertautuvuus esim. elokuvan tapahtumien ja hänen itsensä välillä täytyy saada muistumaan hänen mieleensä "epäpuhtaasti" eli siten, ettei sitä olisi mielekästä ajatella. "Vanhoja ukkoja" ym. on käytetty samaisessa kaupassa monesti myyjien avustuksella, missä tarkoituksena on saada kohdeyksilön mieltä pahoitettua sillä tapaa, että hän tuntisi itsensä jotenkin huonoksi. Elokuvan osaltahan olisi ollut mahdollista kuvitella itsensä kelpaamassa "paremmissakin piireissä" nätillekin naiselle, vaikkei pukeutuminen niin kovin vetoavaa ehkä olisikaan, joten siinä on juuri se erityinen syy, miksi häirintää tuolla kertaa pyrittiin harrastamaan. Vikkelyyden, kädenheilautuksen ja surkean pukeutumisen voi yhdessä tulkita tarkoitetun viittaavan myös paikalliseen "laahustajatyyppiin", joka vertautuu aikoinaan katuja pitkin pitkiä matkoja kulkeneeseen "heippamieheen", mitä onkin käytetty häirinnässä lukuisia kertoja.
That brings us to..
What's wrong with my wave?
Um, I think people feel that that level of elbow movement is, um..
It stresses people out.
You know what? It's just an area for improvement.
Okay, fine, I'll work on the wave.
--
4.7. Oli aikeissa pelata hiukan The Callisto Protocol -peliä, minkä tekijä on Striking Distance Studio ja minkä otti siten valmiiksi esille, että sen kun käynnistää vaan, mutta ennen pelaamaan käymistä käynyt lenkkeilemässä. Tullessaan niille paikkein, jossa alkaa suoraan mennessä ylämäkeä ja oikealle kääntyessä alikulkutunnelia, jonka sisäseinillä kaupungin työpyynnöstä piirrettyjä purnukoita kansineen, huomaa kuinka kaksi nuorehkoa miestä esittää, kuinka toinen läpsäyttää toista päähän (takaraivolle, striking distance, lyöntietäisyydellä). Venäjää puhuivat. Jatkettu heidän viereltään mäkeä ylös. Monella suomiuutisia julkaisevalla sivustolla tuolloin Pinomäki ja kalliomaalaukset.
--
Kesällä 2022 kulkiessaan pyörällä Chymoksen mehutehtaan lähettyvillä kulkevaa rantatietä rauhalliseen tahtiin eivät vastaan tullut muutaman venäläisen muodostama ryhmä viitsinyt jättää sellaista ajolinjaa käytettäväksi, joka olisi mahdollistanut mielekkään ohittamisen, joten silmiin paistaneelta auringolta erotti sen verran rantatien viereisiä puunoksia, että tuli asettaneeksi käden itsensä ja niiden väliin, etteivät kasvoille osuneet, mutta tällöin ei tullut huomioineeksi matalaa, mutta kovapintaista kuoppaa, johon lähestulkoon ehti kokonaan ajaa ja millä oli potentiaalia aiheuttaa ikävä töksähdyksen tunne ja mahdollisesti etupyörän vanteen vääntymistä. Venäläisryhmä oli nähnyt tuon kuopan, puiden oksat ja vastaan tulevan pyöräilijän, mutta kukaan heistä ei toiminut sillä tapaa, että tuo ihmisryhmä olisi antanut paremmin tilaa kulkea heidän ohitseen.
21.2. klo 13:30 metsäpolulla lenkkeillessä kuulee, kun koiralle huudetaan kovaan ääneen kuin sen nimi olisi "Heikki", mihin koira ei suuremmin reagoi. Se olikin sitten jo kolmas sellainen ihmisen niminen koira, jonka nimi on samanlainen kuin sellaisen ihmisen, jonka on joskus paremminkin tuntenut vai kokeeko, joka että esim. Jani on ihan tavallinen koiran nimi? Hetkeä myöhemmin eri kohdassa joku vanhus vaikuttaa esittävän, että ei kuullut kun lähestyi polulla häntä takaapäin mennäkseen hänen ohitseen, joten hän huudahtaa kuin harjoitellusti "hui kuinka pelästyin".
Käytyään iltamyöhän pimeydessä kuntokeskuksellapäin lenkkeillessä (4.8.2023 klo 23) joku takinhuppuun kätkeytynyt, pyörällä kulkenut oli kaikkien lähes kymmenen muovipussinsa kanssa matonpesupaikan kohdalla ja lähti liikkeelle pari metriä ennen hänen saavuttamistaan sillä vauhdilla, mitä oli edennyt jo pidemmän matkaa. Hän kulki sitä vauhtia, ettei aivan tavoittanut. Puhuin muutaman sanan puoliääneen halveksivaan tyyliin, mikä ehkä sai hänet pysähtymään, mutta olemaan taakseen katsomatta, joten lenkkeilty hänen ohitseen. Vasta myöhemmin tuli tietäneeksi, että on olemassa joku paikallinen kanttori nimeltään Pussinen. Aiemmin oli käytetty pussisuutta muistuttamaan/unohduttamaan Essi-nimisen sukulaisen olemassa oloa, missä merkittävänä avustavana tekijänä kaupan muovipussit, joissa luki Essi.
--
Kesällä 2024 siinä suunnilleen Norppa-patsaan tienoilla Lappeenrannan keskustassa kuljeskelee Miguel Herranin roolihahmon näköiseksi, mutta vähemmän lihaksikkaaksi pukeutunut ulkomaisen oloinen tyyppi, jonka elekielikin oli samankaltainen kuin Miguel Herranilla kyseisessä tv-sarjassa Los Farad.
--
5.11. Katseltu muun tekemisen ohessa Just One of the Guys -elokuva (komedia), jossa tyttö pyrkii omista syistään näyttämään, että hän menee pojaksi pukeutuvana uskottavasti läpi poikana. Seuraavana päivänä merkittävään häirintäkäyttöiseen asemaan tästä elokuvasta otetaan toista sukupuolta esittävyyden lisäksi myös eri tavoin käsissä pidetty ruusuisuus, sekä ruusun tarjoamisella huijaaminen, se tullessa pudotettua maahan juuri ennen kuin siitä ehditään ottaa kiinni. Tämä ei-ihan-saanut-kiinni -tapahtuma on samankaltainen kuin aikoinaan nuoren sukulaisen kanssa leikitty, missä toinen yrittää ottaa pitkulaisen esineen kiinni heti kun se lähtee putoamaan toisen pudottamana, mutta joka on huomattavan vaikea tehtävä, jos aloittaa reagoinnin näköhavaintoon perustuen ja ilman sen arvaamista, milloin jostain putoavasta lasketaan irti. Leikkinä se on eräs tapahtumista, joka on päästetty häiriköiden tietoon ja täten sovellettuun käyttöön, missä pyritään turmeltamaan muistoja sukulaisista.
6.11. Muutamia kuihtuneita ja vettyneitä ruusuja näyttää olevan tipautetun kerrostalon 2. kerroksen parvekkeelta maantasaisen asunnon eteen nurmikolle, missä niitä on ylempänä hiukan laidan yli näkyvänä muitakin. Samassa kohdin, missä on aiemmin ollut mustahko keittiötuoli pari kuukautta, joka sekin toisinaan "sotkeutuneena" parvekkeen rautakaiteeseen. Tuolloin pelailussa ollut Destiny 2 ja sen Neomuna-alue, jossa voinut hypähtää tippumisnopeutta hidastavaan hissittömään hissiin. Muista pelaajista Pepsidrone-niminen hakeutuu härväämään lähettyville.
6.11. Makea Coffeen Visa Tuominen siemailee esaimaa.fi:n jutussa juomaa aromeita haistelevan oloisena. Monenlaista haisevuudella häiriköintiä asuinympäristössä, viittailuja aiemmin tuntemansa Parkkusen "mies haisee bensalta"-kuittailuihin tullessaan tuolloin taas mopolla käymään hänen luonaan. Uutisissa Joutsenon veden haisemisesta bensalta. Ruusujakin tavataan usein haistella. Parin päivän kuluttua esaimaa.fi:ssä listaa LUT:sta valmistuneista punaisia ruusuja esittävän kuvituskuvan kera.
16.11. Edes myrskysäässä sen 2. kerroksen "lattiaruusut" eivät ole tipahtaneet kokonaan nurmikolle, vaikka tuuli pääsee helposti sinne parvekkeelle.
26.11. Loput kuihtuneet ja vettyneet ruusut tulleet alas 2. kerroksen parvekkeelta aiempaa voimakkaammalla myrskytuulella ja lumien sulettua. Tässä välillä ollut vihjailuja mm. mielenterveysyksikön Roosa-nimisestä ja asunnon jääkaappipakastimesta, joka on Rosenlew-merkkinen ja jonka releet naksuvat liiankin kovaäänisesti. Roosa-nimisen luona asioimisesta päätynyt tietoa häirintään pyrkiville jo ennen hänen luona käymistäkin ja eräät myöhemmät lisäassosiaatioiden ymppäämisen yrittämiset tulivat tavallaan aiheutuneeksi siitä, että pelaili Fallout 76 -pelissä Sins of the Father -tehtävää, jossa toistuvana tapahtumapaikkana The Rose Room -yökerho.
--
Iltalukion opettajanainen rusehtavine olkalaukkuineen lipui Iso-Kristiinan apteekissa ohitse ollessa asettumassa lyhyeen jonoon apteekin kassalle (30.10.2023) ikään kuin esittäen taas sen kysymyksen, minkä ikään kuin oli kysynyt tullessaan Old Cockin katukerrosta alemmalla tasolla siihen lähettyville baaritiskiä, missä tuolloin oli, sillä hän oli se, joka aikoinaan oli tullut kysymään matematiikan tentin alkamista ennen "onko sulla hyvä olla tässä?". Sen kysymyksen hän kysyi sillä äänensävyllä ja sillä tavoin eteenpäin nojautuen kuin olisi kysynyt joltain sellaiselta, jolla on oppimisvaikeuksia tms., vaikkei oltu koskaan aiemmin kohdattu. Tuolloin oli meneillään päivä- ja iltaopiskelijoiden yhteinen tenttiaika, joten samassa tenttitilassa, mitä varten oli avattu kahden huoneen välinen sermi auki, oli useita itseä nuorempia opiskelijoita tenttimässä. Heistä monista tilanne näyttäytyi tai saattoi näyttäytyä siltä kuin tuo opettajanainen olisi puhunut juurikin sellaiselle, jolla on oppimisvaikeuksia tms., minkä hän siis teki aivan tahallaan.
17.4. Fukseilla on bileet kaupungilla, Satamassa ym., joten siinäpä sitten taas "Tarmolle" tilaisuus tulla koettelemaan, josko saisi itseensä assosioitettua opiskelijaisuuden ideaa yhdessä joihinkin aiempiin omiin opiskelumuistoihin "kytkeytyvänä". Tämä hiukan päälaeltaan hiuksia kadottanut mieshenkilö kolmi- tai neljäkymppisyydessään oli alunperin "esitelty" silloin, kun itse oli palautellut mieleen Tarmo Toikkasta, joka toimii tai on toiminut mm. Sitrassa "datan, datatalouden ja tekoälyn parissa". Lähialueilla ensiesittelyn sijainnin kannalta merkittävää ehkä se, että läheisessä tavaratalon tapaisessa on myynnissä monenlaisia Tarmo-merkkisiä tuotteita. Fuksipäivänä häntä oli nähtävissä Rajamarketissa lähempänä Lappeenrannan keskustaa, mistä oli lyhyiden kassajonojen vuoksi käynyt ostamassa juotavaa ja sen erään tuotteen, jota oli ennalta katsellut netistä ostettavaksi ja jonkalaisen on pari kertaa aiemminkin ostanut Rajamarketista. Kävipä sitten kuitenkin niin, että jostain syystä polkupyörän kumi tyhjentyi päällyskumin jollakin terävällä lävistymisen vuoksi, joten joutui viemään pyörään huoltoon ja minkä seurauksena joutui viettämään kaupungilla ja samalla sitten myös Satamassa pari tuntia luppoaikaa, missä yhteydessä sitten sitä fuksimeininkiä näki useampaan kertaan, mutta ei kuitenkaan sopivan rennoissa merkeissä, vaan hiukan vaivaantuneisesti aikaa kulutellen. Mentaalisia vihjeitä aiempiin mediatekniikan opintoihin ilmeni muutamassa tilanteessa.
--
Toisinaan häiritsemään pyrkijöiden laiskuus tuntuu valtavalta pettymykseltä, sillä esim. elokuvassa Footloose (1984) oli hieno kohtaus, missä kahden auton ajaessa kahdella eri kaistalla samaan suuntaan, toisesta autosta siirtyy yksi nainen toiseen autoon, käyden kuitenkin ensin niiden välillä seisovassa asennossa ja varmasti huomaten, että edestäpäin on tulossa rekka, joka jyräisi heidät alleen osuessaan. Hän kuitenkin pääsee, edelleen huolettomana, toiseen autoon sisällä, missä naurahdetaan makeasti, ja se auto, josta siirryttiin, ajautuu pientareelle. Olisi ollut vaikka kuinka hyvin käytettävissä esim. vihjailuun siitä, kuinka toisella puolen yhteiskuntaa asiat ovat paljon paremmin, mutta all that I got was.. lisää koirankuljettajia, joilla on yllään x:n muotoiselta takaapäin katsottuna näyttävä heijastinliivi.
Ylemmistä asunnoista, asunnon sivuilta ja pihalta kuuluu kaikenlaisia muodostuviin muistoihin väkisin tungettuja häirintä-ääniä sellaisilla ajoituksilla, että ne kiistämättömästi osoittavat elektronisten laitteiden kuten pöytätietokoneen (Windows 10) ja lukuisten Android-laitteiden olevan aika lailla suojattomat tietoturvamielessä. Kaikki näiden laitteiden ruuduilla näkyvä vaikuttaa päätyvän reaaliajassa ulkopuolisten tietoon ja käyttöön.
Fallout 4 -pelin aikaiset tapahtumat ja havaittavissa olleet asiat ovat olleet houkuttelevia kohteita ylemmän asunnon käyttäjälle ja monille muille tahoille. Samaa voi sanoa myös The Division -pelistä. Molemmat pitkälti yli sata tuntia aikaa vieviä.
Viihde on usein omia tuntemuksia herättävä ja häirinnän on helpohko kytkeytyä siihen mukaan. Nämä on otettava primingsignaaleja valmistelevana toimintana eli vaikka yksi tai useampi assosiaatioyhteys onkin mainittu, eivät nämä ole kokonaisia tarinoita, vaan myöhemmän toiminnan pohjustuksia.
Koodailun osalta mainitsen vain sellaisia asioita, joiden voin katsoa olevan “uhrattavissa”, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Toisinaan äänillä häirintää ei ole mitenkään erityisesti valmisteltu muuten kuin tulemalla hiukan ennalta tietoiseksi siitä, mitä jossain pelissä tulee hetken kuluttua tapahtumaan tai mitä siinä esiintyy. Kerrostalossa asuessa ylemmässä asunnossa on tavattu tuottaa runsasta vedenlaskua, pikku ruikkauksia vesihanalla ja muita häirintäkeinoja, joista veden kanssa kikkailu on mitä ilmeisimmin ollut kovin houkuttelevaa tilanteessa, jossa Fallout 4:n pelaamisessa on saavutettu vesipumppaamo, joka täyttynyt vedellä.
Sinänsä vänkä yhteensattuma, että käydessä Fallout 4 -pelissä paikassa, jonka seinällä on symboleita, joissa samasta yhdyspisteestä erkanee 8 pallopäistä viivaa, tulee erään itselle tutun talon vintiltä löydettyä “ihan sattumalta” juomalasi, jossa on juuri samanlaisia kuvioita, samanmääräisin viivoin.
Saman löytöpaikan lähellä (metrin päässä vintistä) on vuosia aiemmin ollut hiuspinni lattialla lajumassa, missä sen ei olisi pitänyt olla ellei joku ole sitä erikseen siihen jättänyt. Sattumoisin Fallout 4:n lataustaukojen aikana saattaa toisinaan esiintyä Tumblers Today magazine, jonka kansikuvituksessa on Bobby Pinsejä eli niitä, joilla murtaudutaan ovista läpi lukkopesää näpräämällä. Tumblr on myös eräs lasimalli ja.. tämän blogialustan nimi. Todennäköisesti eräs osoitus siitä, että pelien kehittäjien ideat ja aikomukset päätyvät ulkopuolisten tieteen vuosia ennen kuin peli julkaistaan ellei jopa ennen kuin peliä on edes kehitetty kovinkaan pitkälle.
Yksittäisen tv-sarjan jakson kuten erään The Last Shipin sellaisen sisältäessä suggestoitavuuden mahdollisuuden kohti useita eri kaveriryhmiä jaksossa esiintyviä yksityiskohtia hyödyntämällä, niin eiväthän häiritsemistä harrastaneet tahot voineet olla jättämättä tilaisuudelta tuntuvaa väliin. Käytännössä häirintä perustui mm. siihen ideaan, että aiemmat tietyillä ajoituksilla tuotetut häirintäteot ryppäyttivät mielessä yhteen samankaltaisuuksia, jolla uuden samankaltaisuuden ja uuden häirinnän esiintyessä samanaikaisesti mieli hakee esiin aiemmat vastaavat samankaltaisuudet ja ymppää uuden samankaltaisuuden mukaan entiseen ryppääseen – karkeasti ottaen, tämähän perustuu paljolti myös häiritsijöiden uskoon siitä, että heidän yksinkertaistuksensa ihmisen mielen toiminnasta pitäisi paikkansa.
Kuitenkin, eräässä jakson kohtauksessa kamera pannaa siten, että se hidastuu site, kapteeni Chandlerin ruudussa pitäen, että sanasta ”theatro” näkyy isohkolla kirjasimella kirjaimet ”atro”, joka taasen on sama kuin erään Arto Tommiskan käyttämä nimimerkki. Kapteenisuus taasen on jotain joka on pyritty assosioimaan Sami ”kape” Kaaproon – kuten myös karpoa, mainittakoon ohimennen – hänen kuitenkaan tuntematta mainittua Arto Tommiskaa, sillä he ovat olleet eri kaveripiireissä ja pitkälti eri ajanjaksoinakin. Toisessa kohtauksessa toinen kapteeni ottaa sisuksiinsa veistä, mikä sopii siihen ryppääseen, missä kaikki juontuu ilmaisusta, tai ”lasautuksesta” kuten eräs Tuomo ”tuke” Puustinen on tavannut sanoa, ”läpi vaan”, mikä sopii niin pelikortin paperin läpi heittämiseen kuin luodin ampumiseen ihmisen päähän. Kukaan näistä kolmesta nimeltä mainitusta ei oman tiedon mukaan tunne toisiaan, mutta häiritsijät vaikuttavat tietävät, että olen heidät joskus tuntenut ja senkin myös, mitkä heille ovat tavanomaisia ilmaisuja, mitkä ovat heidän nimimerkkinsä eri paikoissa, missä heitä on tavattu, minkälaiset tuttavuudet yhdistävät, missä on tultu yhdessä käytyä jne.
Sitten on vielä tuo siemenisyys ja pakottaminen, joita esiintyy osassa kuvia, mikä ei liity mitenkään keneenkään kolmesta mainitusta henkilöstä, mutta jonka osalta häiritsijät eivät malttaneet olla toimimatta heille tyypilliselle tavallaan, sillä se taasen sopii erääseen muuhun ryppääseen vertauskuvallisuutensa kautta. Tällä ryppäällä ei ole erityisempää tekemistä oman elämän tapahtumien kanssa, mutta se ei olekaan niin oleellista, sillä assosiaatiota voi vedellä minkälaisten asioiden välillä ja kun häiritsijät ovat kertaalleen aloittaneet jonkin ryppään kehittelyn ja hyödyntämisen, eivät he malta olla lopettamatta keskenkään.
Suojautumisen, coverin, kansisuuden, peittoamisen, suodattamisen ym. merkitykseltään toisiaan lähellä olevien sanojen esiintyessä tekstinä, kuvina tai muutoin, on monissa tilanteissa riskinä, että tilanteesta ei pääse ohitse ilman, että vakiokeinoilla häiritsevä osallistuu toiminnallaan häirintään. Kuvaan liittyen kyse oli Gods of Egypt -elokuvan katsomisesta, jonka pystyi muuten katsomaan kokonaan ilman minkäänlaisia ääniä koko talossa (kerrostalo), mutta heti niillä sekunneilla, kun elokuvassa tuli se kohtaus, jossa “suojaudutaan alle jäämiseltä”, alkoi yläkerran huoneistossa runsas vedenlaskeminen, WC-pöntön vetely ja vielä täydennyksenä jonkin ropisevan tiputtelu lattiaan, joista jälkimmäisestä tuli uusi häirintäkeino, jota ajoitettiin tietynlaisiin muihin hetkiin. Täten uutena esiintynyt häirintäkeino hakee häirintätehoa siitä, että se oli alunperin esiintynyt sellaisen häirintäkeinon yhteydessä, joka hyötyi sellaisesta aiemmasta häirinnästä, jota oli valmisteltu, hienosteltu ja toisteltu jo useiden vuosien ajan toisaalla.
Ajoitus valtaiselle häiriöäänelle voi toisinaan tuntua merkitykselliseltä, mutta jos mikään ei vaikuta avustavan mieleenjäävyyttä, eikä mikä puolla sitä, että tapahtuman mieleenjäävyyttä olisi valmisteltu mielessä jo edellisenä päivänä, ei voi määrittää itselleen, miten tapahtuneeseen pitäisi suhtautua. Tavallaan tämä on hyväkin asia, sillä se on myös todiste siitä, että häirinnän mieleenjäävyyteen vaikuttaa merkittävästi se, että mieleenjäävyyttä valmistellaan, koordinoidaan, ylläpidetään ja siitä muistutetaan myöhemmin. Tämä tieto ja siitä juontuva intuitiivinen tuntuma auttaa myöhemmin tunnistamaan todellisen häirinnän. Valokuvan esittämässä tilanteessa tutkitaan hillittömän kovan äänen aiheuttaneen työkoneen viallista toimintaa siltä osin kuin työkoneiden käyttäjät osaavat asialle mitään tehdä tai ymmärtää ongelmaa. Huomioitavia seikkoja violetti paita ja hiustyyli, missä sivuilla ei hiuksia, mutta muuten hiukan punkahtavat hiukset. Tähän tilanteeseen mieltä pyrittiin johdattelemaan tietokonepelin Ryse: Son on Romen aikana siinä ollessa paljon kypäriä, jossa punkkarimaiseen tyyliin jonkinlaisia harjaksia.
Paikallisen opiskelijoiden asuntopalvelun autossa on tokaisu "Jos James Bond opiskelisi Lappeenrannassa, hän asuisi meillä", mikä on nähtävissä myös heidän esitteissäänkin. Tätä autoa on tuotu itselle esille tiettyinä aikoina ihmeellisen paljon ja sitten myöhemmin ei ollenkaan.
Jatkettu Mad Max -tietokonepelin pelaamista pitkän tauon jälkeen. Marmot-merkkisen juoksutakin heijastekuvioista se, jossa lukee Marmot, päätyy rispaantuneeksi oltuaan muutaman tunnin ajan maantasaisella parvekkeella. Kaikki muut heijastekuviot ehjinä ja kulumattomina, mutta tuosta sanasta rispaannutettu sen verran, että siinä luki lähestulkoon "mamut" (maahanmuuttajat).
Jos internet-käytöksen perusteella voi tehdä eroa CGI:llä ja Biltemalla työskentelevien välillä, niin kyllä molempien työntekijöistä löytyy niitä, joille mikään edes tieteellisteknisessä julkaisussa raportoitu keino esim. yksilöiden vakoiluun, häirintään tai käytökseen vaikuttamiseen ei ole riittävä pohja sen selityksen luomiselle, että joku tai jotkut käyttäisivät tuota jotain keinoa juuri siihen henkilöön, joka pyrkii muille selitystä luomaan, jotta voitaisiin keskustella aiheen tiimoilta enemmänkin.
Aivan yks lyst onko keskustelemisen yrittämisen paikka IT-alaan ja tekniikkaan erityisesti liittyvä keskustelufoorumi, tietoturva-aiheinen Facebook-ryhmä, jokin IT-alaan liittymätön some-ryhmä tai oppitunti amk:ssa, sillä vasta sitten kun meneillään on tilanne, joka on kaikin tavoin ryyditetty tukemaan kyseisenlaista keskustelua tietoturva-asioista, aina mukana keskustelussa olevia tietoturvaan monipuolisesti erikoistuneita asiantuntijoita myöten, voidaan käsittelyyn ottaa mukaan konventionaalisuuksista poikkeavia uhkavektoreita tai toiminnan konsepteja, joidenlaisista ei ole ollut tapana puhua missään.
Eräässäkin englanninkielisessä Facebookin tietoturva-aiheisessa ryhmässä ripotellaan kaikenlaisia tietoturvaan vivahtavia uutislinkkejä, mutta koetettaessa nostattaa keskustelua jostain hieman erikoisemmasta tietoturvaongelmia hyödyntävästä konseptista, harvat vastaukset ovat suunnilleen tyyliin:
"You feel victimized by a hacker? Chances are very slim he (read they) are consistently attacking you, unless you have some sort of data which they actually want? It's more likely your machine and operating system is infected. Perform a clean install."
Tuosta saa hieman viitettä siitä, kuinka ihmiset eivät tajua/ymmärrä, mitkä ovat mahdollisia perusteita ja motivaattoreita kohdistaa tietoturvaongelmia hyödyntävää toimintaa tiettyyn yksilöön, joten löpistään jotain tavanomaisuuksia siinä missä yritysasiakkaita palveleva IT-asiantuntijakin voisi tarjota asiakkaalleen sen paremmin ymmärtämättä vaikkapa WithSecuren tietoturvauhkissa väitetysti auttavia tuotteita todeten paremmin tietämättä, että "näillä pärjäät".
Tietoteknisesti nohevat saattavat antaa suht spesifiäkin ehdotuksia, mutta se taasen johtuu enemmänkin siitä, että tietotekniikka tapaa olla sellaista, että selittämisessään on aina helppo olla vielä hiukan spesifisempi, vaikka selitys onkin "ankkuroitu" tavanomaisuuksiin. Kykenevyys hiukan spesifisempään on täten ympäristössä olijoille suunnattua esitystä, joka tyssäisi nopeasti, jos mukavuusalueiden rajoja vähänkin koeteltaisiin.
Voidaan myös kysyä muodossa "Kuinka yksinkertaiseksi selitykset pitää tehdä, jotta voi edes hetken kuvitella keskusteltavuutta olevan ennen kuin sekin illuusio luhistuu?".
Tekemiseensä syventyneisyyden kokemukseen pääsemiseksi kestää erilaisessa tekemisessä oman aikansa, eikä pelkkä hetkellinen ulkoisen maailman itseltään poissulkeminen näköaistin osalta riitä immersiiviseksi kutsuttuun kokemustilaan pääsemiseksi. Kahden aistin, näkö- ja kuuloaistin, yhtäaikainen varaaminen esim. monitorin ruudulta pelaamiseen tai virtuaalitodellisuus-tyyppisten välineiden käyttöön nopeuttaa sellaiseen kokemustilaan pääsemistä, mistä ei ehkä ihan heti edes haluakaan tulla pois, mikä taasen suht piankin johtaa siihen, että tulee lämppäilleeksi aivojensa hermoverkkoja siinä määrin, että ne tulevat alttiiksi uusien (hermoverkkotason) liityntöjen muodostumiselle.
On teorioita, joiden mukaan ajatukset, joiden perusta on muodostunut ja vankentunut aiemmin, ei helpolla muokata, jos niitä käytetään keskustelussa tai ajattelussa vain vähän, eikä olla ajattelukyvyn kannalta vajaassa tilassa, mutta jos niitä lämppäillään laajalti ja pitkäkestoisesti, kehkeytyy riski sille, ettei niihin enää ole palaamista "sellaisenaan", jos tekemiseensä syventymisen aikana tai heti sen jälkeen esiintyy/tapahtuu jotain tuota kokemusta jo sellaisenaankin pilaavaa "assosiaatiotauhkalla" täydennettynä. Mahdolliset neurologiset oireyhtymät, psykiatrisesti merkittävät oireilut ja hetkelliset poikkeavuudet normaaliksi luokitellusta vireystilasta ym. voivat tehdä vaikutettavuutta entistäkin helpommaksi.
Assosiaatiotauhka yhdessä häiritsevän tapahtuman kanssa tarkoittaisi esim. sitä, että pelissä ensiesiintymisensä saanut nimi kuten "Kaniehti" (Assassin's Creed) lämppäilisi mielestä esiin, yhdessä muiden huomioitavien ja ajateltavissa olevan kanssa, jotain sellaista mikä aiheuttaa ylimääräisen ajattelun ymppääntymistä mukaan tietoisuuteen sellaisella tavalla, että aiempaan normaaliin pelikokemukseen ei ole hetkeen palaamista. Ajattelun ollessa aina eräänlaista jostain uudelleenmuodostamista (rekonstruktio), voi tuolloin päästä tapahtumaan sen muokkaantumisesta, mistä joitakin ajatuksia myöhemmin uudelleenmuodostettaisiin.
Riittävän traumaattissävyiseksi päätynyt immersiivisen toiminnan aikainen häiritsevyys assosiaatiotauhkoineen tarjoaa häiritsemään pyrkijöillä mahdollisuuden muokata täten häirityn ihmisen ajatusten käytettävyyttä, jos lähiaikojen tosimaailman tilanteissa pystytään lämppäilemään häirintähetken aikaisia ajatuksia uudelleen hänen tietoisuuteensa ja saamaan lämppäiltyä lisää assosiaatiotauhkaa aktiiviseksi. Helpointa tämä saattaa olla silloin, kun pelimaailma muistuttaa suuresti tosimaailmaa ei pelkästään visuaalisesti, mutta myös siltä osin, minkälaista siinä on toimia ja missä sen annetaan ymmärtää sijaitsevan.
Jos pelaamisen aikana pystyykin normaalisti pitämään ajatuksensa sillä tapaa eristettyinä, ettei samankaltainen tosimaailma saa tuosta vaan mielestä esiin pelin aikaisia tuntemuksia tai edes mietteitä, niin sovelletun häirinnän avulla tosimaailmassa mieleen juontuisi helposti esim. minkälaista virtuaalisia esineitä on ollut pitää kädessään, miten suojautuu taistelussa, minkälaista taktiikkaa noudattaa hyökätessään ja missä viholliset usein lymyilevät.
Se minkälaisin välinein aiemmassa immersiivisessä kokemuksessa on ollut jotain kokemassa vaikuttaa varmasti paljonkin siihen, miltä niiden käyttö tuntuu mielessä, kun niiden käyttöä tulee kuvitelleeksi, sillä näppäimistöllä ja hiirellä pelikokemuksesta muodostuu aivan erilainen kuin VR-/AR-/mixed reality -laitteilla. Erityisen voimakkaasti ja laajavaikutteisesti häirityn ajatteluun vaikuttavuuteen päästään, kun häiritseminen on joukkoistettua eli monen ihmisen suunnittelemaa ja toteuttamaa. Vähemmällä häiritsemään pyrkijöiden määrällä saavutettaisiin ehkä vain jotain sellaista, missä toimintaa keskeyttävää häirintää ajoitellaan sellaisiin kohtiin, joissa näkymässä esiintyi jotain sopivan symbolista tai missä tunnetila oli niin intensiivinen, että siinä kohdin häiritsemällä saisi aikaan joko raivoisan reaktion tai itsehillintään pakottamisen, mikä voisi usein toistuessaan tehdä yksilöä fyysisesti sairaaksi, mutta kaipa sellainenkin joillekin häiritsemään pyrkiville riittää.
Ei itse tarvitse antaa mitään erityisempää syytä tai sanottaisiinko, että ei tarvitse aiheuttaa mitään hyvää syytä, jotta alkaisi ilmenemään sitä, että usealla eri taholla käydään toimimaan suht systeemaattisen haittaavaksi jotain kohdehenkilöä vastaan. Systemaattisuus, rutinoituneisuus, helppo haittaavuuden varioitavuus, koordinoitu yhteistyö, tekijöilleen vaivattomuus, teemaisuuksissa pysyvyys, proxy-tyyppien runsas käyttäminen tekijöitä kätkeviin tarkoituksiin ym. viestii hyvin selvästi siitä, että ei haittaamistoiminnassa ole mitään pahastumisen tapaista tunnepohjaista perustetta, vaan kyse on pikemminkin sosiaalisesta huvittelusta, missä jotkut osallistujat pääsevät olemaan mukana edustamansa yrityksen tunnettuutta edistämässä. Yrityksille ja sen edustajille merkittävää haittaamistoiminnassa olisi esim. saada haittaamistapahtuman osavaiheita tapahtumaan sen toimitiloissa tai kulkemaan yrityksen autolla siten, että se päätyy mukaan kuviin, joita jaetaan yhdessä tai useammassa nettiyhteisössä. Toiminnan systemaattisuus voi olla laadultaan sitä tasoa, että voitaisiin puhua jopa haittaamisen ekosysteemistä.
Yhteiskunnan jakaantumiskehityksen tajuamiset vaikuttanevat osaltaan siihen, mitä tohditaan tehdä ihmisiä kohtaan, eikä nykyhallituksen (2023) ja sen avittajien toiminta ainakaan vähennä erilaista röyhkeyttä, väkinäisyyttä, välinpitämättömyyttä, häikäilemättömyyttä, hylkivyyttä, kaltoinkohtelua ym., sillä sehän pyrkii monin tavoin vihjaamaan ja melkeinpä suoraan sanomaan, että tärkeintä on olla paremmassa asemassa elämässään kuin ne huonommassa asemassa olevat, oli kyse sitten sosioekonomisesta jaottelusta tai jostain muusta. Vuodelta 2014 olevassa kirjoituksessa S-ryhmän Prismasta jo kerrottiinkin eräistä perusteistä häiritsemällä vaikuttamiseen, minkä voi ottaa eräänä pohjustuksena seuraavassa luonnehditulle. On mahdollista, että olisi myös jotain hyvääkin sanottavaa, mutta puhutaan siitä sitten, kun ei enää ole mitään pahaa sanottavaa.