Monenlaisista ns. uhkavektoreista tietoturvaan liittyen on hyvin vaikea saada aikaan keskustelua edes IT-alalle kouluttautuneiden kanssa, sillä useista heistäkin on mukavampaa pysytellä konventionaalisuuksissa. Täten erikoisempiakin tekniikoita ja metodeita, jotka voivat olla jonkin toimintakonseptin osana, voi hyvinkin joutua pelkistämään useamman kuin yhden iteraation verran, mistä seuraa se, että selityksen vaikeusasteiltaan helpommat, jäljelle jääneet osat voidaan tulla kumonneeksi showstopper-argumentilla kuten "aika kaukaa haettu".

Jos internet-käytöksen perusteella voi tehdä eroa CGI:llä ja Biltemalla työskentelevien välillä, niin kyllä molempien työntekijöistä löytyy niitä, joille mikään edes tieteellisteknisessä julkaisussa raportoitu keino esim. yksilöiden vakoiluun, häirintään tai käytökseen vaikuttamiseen ei ole riittävä pohja sen selityksen luomiselle, että joku tai jotkut käyttäisivät tuota jotain keinoa juuri siihen henkilöön, joka pyrkii muille selitystä luomaan, jotta voitaisiin keskustella aiheen tiimoilta enemmänkin.

Aivan yks lyst onko keskustelemisen yrittämisen paikka IT-alaan ja tekniikkaan erityisesti liittyvä keskustelufoorumi, tietoturva-aiheinen Facebook-ryhmä, jokin IT-alaan liittymätön some-ryhmä tai oppitunti amk:ssa, sillä vasta sitten kun meneillään on tilanne, joka on kaikin tavoin ryyditetty tukemaan kyseisenlaista keskustelua tietoturva-asioista, aina mukana keskustelussa olevia tietoturvaan monipuolisesti erikoistuneita asiantuntijoita myöten, voidaan käsittelyyn ottaa mukaan konventionaalisuuksista poikkeavia uhkavektoreita tai toiminnan konsepteja, joidenlaisista ei ole ollut tapana puhua missään.

Eräässäkin englanninkielisessä Facebookin tietoturva-aiheisessa ryhmässä ripotellaan kaikenlaisia tietoturvaan vivahtavia uutislinkkejä, mutta koetettaessa nostattaa keskustelua jostain hieman erikoisemmasta tietoturvaongelmia hyödyntävästä konseptista, harvat vastaukset ovat suunnilleen tyyliin:

"You feel victimized by a hacker? Chances are very slim he (read they) are consistently attacking you, unless you have some sort of data which they actually want? It's more likely your machine and operating system is infected. Perform a clean install."

Tuosta saa hieman viitettä siitä, kuinka ihmiset eivät tajua/ymmärrä, mitkä ovat mahdollisia perusteita ja motivaattoreita kohdistaa tietoturvaongelmia hyödyntävää toimintaa tiettyyn yksilöön, joten löpistään jotain tavanomaisuuksia siinä missä yritysasiakkaita palveleva IT-asiantuntijakin voisi tarjota asiakkaalleen sen paremmin ymmärtämättä vaikkapa WithSecuren tietoturvauhkissa väitetysti auttavia tuotteita todeten paremmin tietämättä, että "näillä pärjäät".

Tietoteknisesti nohevat saattavat antaa suht spesifiäkin ehdotuksia, mutta se taasen johtuu enemmänkin siitä, että tietotekniikka tapaa olla sellaista, että selittämisessään on aina helppo olla vielä hiukan spesifisempi, vaikka selitys onkin "ankkuroitu" tavanomaisuuksiin. Kykenevyys hiukan spesifisempään on täten ympäristössä olijoille suunnattua esitystä, joka tyssäisi nopeasti, jos mukavuusalueiden rajoja vähänkin koeteltaisiin.

Minkälainen on kelpoisa perusta epäillä jotain tieturvaongelmia hyödyntävää epäilyttävää olevan meneillään?

Voidaan myös kysyä muodossa "Kuinka yksinkertaiseksi selitykset pitää tehdä, jotta voi edes hetken kuvitella keskusteltavuutta olevan ennen kuin sekin illuusio luhistuu?".

Kuvashow 1. Pelissä esiintyvä symboli ilmestyy pelituntien aikana maantieteellisesti lähettyville. pelistä: The Division 2
Kuvashow 2. Puhelimeen soitetaan sellaisen tahon edustajalta, jota vastaavaa pelissä ensi kerran esillä. pelistä: The Division 2
Kuvashow 3. Peliä pelatessa esiintyy kymmeniä kertoja auditiivistä häirintää vain ja ainoastaan niissä kohdin, joiden aikaan, sekunnilleen, on vahvojen assosiaatioiden assosiaatioiden aiheuttajia, jotka suuntautuvat kaikki samaan entuudestaan tuntemaansa henkilöön. pelistä: Ghost Recon Breakpoint
Kuvashow 4. Netti menee juntturaan juuri siinä kohdin, missä on pelin langattoman yhteyden häirintälaitteen toiminnan estämistä alkamaisillaan. pelistä: Far Cry 6
Kuvashow 5. Peli menee juntturaan juuri siinä kohdin, missä pelin sängyllä lojuu punainen kitara, jota vastaava oli nähty tunti sitten erään syrjäisen kadun rakennuksen ylärakenteissa. pelistä: Generation Zero
Kuvashow 6. Auton aiheuttamaa vinkunaa ja kirskunaa alkaa kuulumaan pelin ulkopuolella ensi kertaa pelissä laavamaisuutta nähdessään, ja joka muistuttaa entisen asuinpaikan luona useita kertoja päivässä ohiajaneen autoilijan laavamaisen hitaasti eteenpäin valuvuutta ja joka kulki sitä katua pitkin, jolla sijainneen asuintalon vieressä asuva tapasi käynnistellä erilaista vinkunaa ja kirskunaa pitänyttä autoaan. pelistä: Ghost Recon Breakpoint
Kuvashow 7. Pihalle ilmestyy pitkäksi aikaa jääden puolisen tusinaa mattoa porttien viereen ja raja-aitojen päälle, kun pelissä näkee ensi kerran ledimattoja asetettuna kuin keskeltä taipuneet matot, jotka taasen on reaalimaailmassa tavattu sanana yhdistää sanaan "matut" ja tässä tapauksessa myös jakolinjoihin pelin nimen puolesta. pelistä: The Division 2
Kuvashow 8. Peliin ilmestyy mukaan pelaaja "matmat". pelistä: The Division 2
Kuvashow 9. Iltapäivälehti kirjoittaa Antti Tuiskusta jotain jonnin joutavaa sillä minuutilla, kun pelissä alkaa tuiskuta. pelistä: Ghost Recon Breakpoint